مقامات واشنگتن ظرفیت پاسخگویی به مخالفین و معارضین داخلی در جنگ غزه را ندارند و این نشان دهنده این است که امریکاییها به درک واقعیت صحنه نزدیک تر شده اند .

تشدید فشارهای سیاسی بر صهیونیست ها / سید احمد سادات در تحلیل قطع نامه سازمان ملل و انتقاد تند بایدن از نتانیاهو می گوید

این روزها رژیم اسرائیل اوضاع بسیار سختی را از سر می گذراند. در حالی که در صحنه میدانی غزه هر لحظه ضربات سختی از سوی مقاومت به صهیونیست ها وارد می شود، در حوزه سیاسی نیز حتی متحدان نزدیک تل اویو در حال فاصله گرفتن از این رژیم هستند.

در اخرین ضربه دیپلماتیک به اشغالگران، مجمع سازمان ملل قطعنامه شامگاه چهارشنبه قطع نامه آتش‌بس فوری در غزه را با ۱۵۳ رای موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۲۳ رأی ممتنع (از مجموع ۱۹۳ کشور) تصویب کرد. هر چند این قطع نامه غیرالزام آور است با این حال توجه به نوع رای کشورها حاکی نکات جالبی است. بطور نمونه هند در نشست اخیر به آتش بس در غزه رای مثبت داد. دهلی نو در رای گیری های قبلی از زمان شروع درگیری در ۷ اکتبر از رای گیری در مورد مفاد آتش بس خودداری کرده بود. همچنین برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه، کانادا، بلژیک و ... به این قطع نامه رای مثبت دادند.

همزمان واشنگتن پست طی مقاله‌ای درباره انزوای ایالات متحده بر سر جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه نوشت: آمریکا یکی از تنها ۱۰ کشوری بود که به قطعنامه روز سه‌شنبه رای منفی داد. این قطعنامه در مقایسه با اقدام مشابه در ۲۷ اکتبر با ۳۰ رای موافق بیشتر به تصویب رسید. این رسانه تصریح کرد: کشورهای غربی در آغاز جنگ از اسرائیل حمایت کردند؛ اما با تشدید تلفات غیرنظامیان فلسطینی، اعتراضات عمومی فزاینده و تغییر عقاید مواضع دولت‌ها دچار تغییر شد. با رای مخالف تنها ۱۰ کشور به این قطعنامه، آمریکا و اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای منزوی شدند. تنها اتریش، چک، گواتمالا، لیبریا، میکرونزی، نائورو، پاپوآ گینه نو و پاراگوئه در اقلیت به آن‌ها پیوستند.  نتیجه رای‌گیری انزوای کامل آمریکا را نشان داد و این‌که روایت آمریکایی-صهیونیستی دیگر اعتباری ندارد.

سید احمد سادات
سید احمد سادات

نزدیک شدن آمریکا به واقع گرایی

رویکرد افراطی کابینه نتانیاهو البته صدای نزدیکترین متحد صهیونیست ها را هم دراورده است. در این مسیر روز گذشته جو بایدن رییس جمهور آمریکا دیروز در اعترافی دیرهنگام گفت: تل آویو به دلیل بمباران های کور در حال از دست دادن حمایت های جهانی خود است. وی افزود: نتانیاهو باید کابینه خود را تغییر دهد.

سید احمد سادات، مدیر پیشین شبکه بین‌المللی العالم طی گفت‌وگو با قدس در تحلیل موارد مذکور و  با اشاره به اینکه حتی در میان دو حزب مطرح آمریکایی نیز برای ارسال کمک به اسرائیل چالش به وجود آمده است، گفت: امروز در سطح جهان افکار عمومی نسبت به جنایت های اسرائیل و حامیان این رژیم به شدت معترض هستند بطوریکه در بسیاری از شهرهای مطرح از جمله لندن، پاریس، برلین و حتی در واشنگتن و نیویورک نیز راهپیمایی ها گسترده ای در حال گسترش می باشد. این در حالی است که در درون ایالات متحده آمریکا از وزارت خارجه تا نمایندگان کنکره در مقابل حجم بی قانونی و ضد حقوق بشری اسرائیلی ها به شدت نگران و معترض می باشند.

او در ادامه بیان داشت: مقامات واشنگتن ظرفیت پاسخگویی به مخالفین و معارضین داخلی در جنگ غزه را ندارند و این نشان دهنده این است که امریکاییها به درک واقعیت صحنه نزدیک تر شده اند .

مدیر پیشین شبکه بین‌المللی العالم با اشاره به اینکه نوع رویکرد جنایتکارانه صهیونیست ها کار را به جایی رسانده که حتی بایدن خواستار تغیرات گسترده در کابینه نتانیاهو و کنار گذاشتن چهره های افراطی نظیر «ایتمار بن غفیر» وزیر امنیت داخلی، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی، آمیخای الیاهو وزیر میراث فرهنگی و ... هست گفت: حرف های بایدن نشان دهنده استیصال آنها در دفاع از اسرائیل و هزینه هایی است که دفاع از صهیونیست ها برای تیم بایدن ایجاد کرده است ، به گونه ای که برخی سیاستمداران حزب دموکرات هم از دفاع همه جانبه تیم بایدن از نتانیاهو خشمگین هستند.

طناب پوسیده نتانیاهو

او در ادامه اظهار داشت: طی شصت و هشت روز گذشته  سخنان رئیس جمهور آمریکا نسبت به گذشته تغییر یافته چرا که این جنگ خسارات زیادی برای واشنگتن داشته است، بسیاری از رهبران کشورهای غربی و  و آمریکا با طناب پوسیده نتانیاهو به باتلاقی عمیق سقوط کردند بطوریکه امروز دولت های اروپایی و ایالات متحده آمریکا در نزد افکار عمومی در کشور خود هم منفور و مورد سرزنش قرار گرفته اند.

مدیر پیشین  شبکه بین‌المللی العالم بیان کرد: با گذشت بیش از دوماه از عملیات طوفان الاقصی آمریکایی ها، اروپایی ها و رژیم صهیونیستی تحت تاثیر شکست عملیات هفتم اکتبر قرار گرفته اند تا حدی که از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی به تل آویو و هم پیمانانش ضربات غیر قابل باور و جبران ناپذیری وارد ساخته است. آنها تصورشان بر این بود با حذف حماس و اخراج مردم از نوار غزه انتقام سختی از محور مقاومت خواهند گرفت اما به مرور زمان متوجه اشتباه استراتژیک خود در برابر حماس و محور مقاومت شدند.

سادات با اشاره به افزایش شهدا در غزه در طی دوماه اخیر گفت: رژیم صهیونیستی تا روز گذشته بیش از ۱۸ هزار نفر از مردم بی گناه غزه را به شهادت رسانده اما با رشادت ها و ایستادگی مقاومت و همگامی مردم فلسطین با آنها به هیچکدام از اهداف خود دست نیافته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.